Mία
εξαιρετική συλλογή από αυθεντικά ξύλινα ομοιώματα παραδοσιακών ιστιοφόρων
πλοίων της πατρίδας μας, της Μεσογείου, του Βοσπόρου και της Μαύρης Θάλασσας,
από την αρχαιότητα, μέχρι τα μέσα του περασμένου αιώνα.
Η παραδοσιακή ναυπηγική ιστορία της περιοχής, παρουσιάζεται
με συλλογή 120 διαφορετικών ξύλινων ομοιωμάτων.
Όλα τα ομοιώματα είναι χειροποίητα, κατασκευασμένα με
παραδοσιακό τρόπο, τα περισσότερα με σχέδια και όλα με γνήσια αυθεντικά υλικά
όπως το πεύκο.
Το μέγεθος των ομοιωμάτων, κυμαίνεται από 90 εκ έως 150 εκ.
Η συλλογή ή μέρος αυτής, διατίθεται πρός έκθεση σε
ενδιαφερόμενους φορείς.
Κατασκευαστής: Δημήτρης Μάρας
Μηχανολόγος Μηχανικός M. Sc., Μικροναυπηγός
Αναδημοσίευση από τη
σελίδα http://greekshipmodels.com/
Ο βυζαντινός Δρόμων
Ο Δρόμων, απόγονος της ρωμαϊκής λιβυρνίδος, υπήρξε το πλοίο
το οποίο «αποτέλεσε την κατεξοχήν μονάδα μάχης του Βυζαντινού Ναυτικού».
Η σύνθεση του πληρώματος δεν διέφερε πολύ από εκείνην της αρχαίας
τριήρους παρά μόνο στις ονομασίες.
Ο Δρόμων ή Δρόμωνας υπήρξε ο επικρατέστερος τύπος πλοίου του
Βυζαντινού πολεμικού ναυτικού. Ήταν πολύ γρήγορο και ευκίνητο πλοίο,
επιθετικό αλλά και αμυντικό. Η διήρης και η τριήρης θεωρούνται πρόγονοί
του. Από τη λέξη «δρόμων» προέρχεται ο όρος «εύδρομο» που χαρακτηρίζει
ένα νεότερου τύπου πολεμικό ιστιοφόρο.
Ο βασικός τύπος πλοίου του βυζαντινού πολεμικού ναυτικού
ήταν ο δρόμων ή εύδρομον όπως το αποκαλούμε σήμερα. Θεωρείται εξέλιξη
της Αθηναϊκής τριήρους. Όπως και η τριήρης, ο δρόμων ήταν ελαφριάς
κατασκευής, αλλά ανθεκτικός, έφερε αναλόγως του τύπου του, μία η δύο
σειρές κουπιών.
Ο βασικός τύπος πλοίου του βυζαντινού πολεμικού ναυτικού
ήταν ο δρόμων ή εύδρομον όπως το αποκαλούμε σήμερα. Θεωρείται εξέλιξη
της Αθηναϊκής τριήρους. Όπως και η τριήρης, ο δρόμων ήταν ελαφριάς
κατασκευής, αλλά ανθεκτικός, έφερε αναλόγως του τύπου του, μία η δύο
σειρές κουπιών. Έφερε επίσης ένα ή περισσότερα τριγωνικά πανιά (λατίνια)
ή τετράγωνα ανάλογα του τύπου του.
Ο βασικός τύπος πλοίου του βυζαντινού πολεμικού ναυτικού
ήταν ο δρόμων ή εύδρομον όπως το αποκαλούμε σήμερα. Θεωρείται εξέλιξη
της Αθηναϊκής τριήρους. Όπως και η τριήρης, ο δρόμων ήταν ελαφριάς
κατασκευής, αλλά ανθεκτικός, έφερε αναλόγως του τύπου του, μία η δύο
σειρές κουπιών. Έφερε επίσης ένα ή περισσότερα τριγωνικά πανιά (λατίνια)
ή τετράγωνα ανάλογα του τύπου του.
Φωτογραφίες πιστού αντιγράφου εμπορικού βυζαντινού πλοίου
που βρέθηκε ναυαγισμένο στο βυθό της θάλασσας στα παράλια της Μικράς
Ασίας απέναντι από την νήσο Κώ και κοντά στο νησακι Yassi Ada. Γιά τον
λόγο αυτό, ονομάστηκε πλοίο του Yassi Ada. Επειδή σώθηκε σχεδόν το 60%
της γαστρας, μπουρούμε να το κατασκευάσουμε αρκετά πιστά.
Η μεγαλύτερη ανακάλυψη του 12ου αιώνα μ.Χ. στη ναυπηγική
θεωρείται το πηδάλιο, τοποθετημένο κατά μήκος του πρυμνιού ποδοστάματος.
Ξεκινούσε από την καρίνα του σκάφους και έφθανε μέχρι το κατάστρωμα.
Μπορούσε να πάρει στροφή αριστερά ή δεξιά με την βοήθεια ξύλινου μοχλού
που βρισκόταν στο επάνω μέρος, της γνωστής λαγουδέρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου