Σελίδες

Τετάρτη 17 Ιουνίου 2015

Σερβία, Sopocani-Αγία Τριάδα

Ο ναός της Αγίας Τριάδας
 
 
 

 του Θάνου Δασκαλοθανάση
 
 

             Λίγο πιο έξω από τη πόλη Stari Ras, τη πρώτη πρωτεύουσα της Σερβίας, υπάρχει  το εντυπωσιακό συγκρότημα μοναστηριών, εκκλησιών και μεσαιωνικών κάστρων. Χτισμένο στα μισά του 13ου αιώνα, η εκκλησία του είναι αφιερωμένη στην Αγία Τριάδα και αποπερατώθηκε το 1265. Εδώ βρίσκονται ορισμένες από τις καλύτερες βυζαντινές  αγιογραφίες της Σερβίας.
           
              Ο ναός, που θεωρείται έργο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, είναι  αφιερωμένος στην Αγία Τριάδα. Ο Αρχιεπίσκοπος Σάββας ΙΙ, ο οποίος έγινε ο επικεφαλής της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας το 1263, παρουσιάζεται στην πομπή των αρχιεπισκόπων στην περιοχή του βωμού.
            


 
            Ο ναός της Αγίας Τριάδας στη Sopocani της Σερβίας περικλείει ένα σημαντικό ζωγραφικό σύνολο, που θεωρείται κορυφαία δημιουργία της βυζαντινής ζωγραφικής του 13ου αιώνα αλλά και ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης. Το καθολικό ιδρύθηκε γύρω στα 1260 από τον κράλη Στέφανο Ούρεση Α' ως μαυσωλείο της σερβικής ηγεμονικής οικογένειας, ενώ η γραπτή του διακόσμηση τοποθετείται ανάμεσα στο 1263 και 1268.
 


Στο δυτικό τοίχο του κυρίως ναού είναι η διάσημη τοιχογραφία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου
 
            Το τυπικό εικονογραφικό πρόγραμμα εμπλουτίζεται εδώ με παραστάσεις που απεικονίζουν τη Θεία Λειτουργία στο ιερό και σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη στον κυρίως ναό. Στο δυτικό τοίχο εικονίζεται η Κοίμηση της Θεοτόκου, που αποτελεί τη χαρακτηριστικότερη σκηνή αυτού του ζωγραφικού συνόλου, ενώ από τις υπόλοιπες σκηνές θα πρέπει να σημειώσουμε την απεικόνιση του κτήτορα με την οικογένειά του, μία πρακτική που αποκτά ιδιαίτερη εξάπλωση στην Ύστερη Βυζαντινή περίοδο και είναι τυπική στα σερβικά μνημεία.
         Οι τοιχογραφίες της Sopocani αποτελούν σύμφωνα με τους μελετητές το απόγειο της τεχνοτροπικής αυτής τάσης που εμπνέεται από την κλασική παράδοση και χαρακτηρίζεται ως πρώτη παλαιολόγεια τεχνοτροπία. Χαρακτηριστικά αυτής της τάσης είναι η πλαστική και μνημειακή απόδοση των μορφών και των συνθέσεων. Η αίσθηση ενός τρισδιάστατου χώρου, το πλάσιμο των προσώπων που γίνεται μόνο με χρώμα και χωρίς τη χρήση της γραμμής, οι μορφές που έχουν όγκο και πατούν ρεαλιστικά στο ζωγραφικό κάμπο, τα ζεστά χρώματα των ενδυμάτων που τις περικλείουν αέρινα είναι κάποια στοιχεία της ζωγραφικής του σημαντικού αυτού μνημειακού συνόλου.
           Οι τοιχογραφίες του μοναστηριού Sopocani έχουν θεωρηθεί από πολλούς ειδικούς ως ορθόδοξο θαύμα. Ανήκει στην Σέρβικη ορθόδοξη εκκλησία και χτίστηκε τον 13ο αιώνα και το 1979 η ΟΥΝΕΣΚΟ ενέταξε την συγκεκριμένη μονή στην Μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Ras, Σερβία.
 
ΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ
 
 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου