Σελίδες

Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015

Ο πρώτος θώρακας με ενεργητική θωράκιση ήταν βυζαντινός

 H  βυζαντινή στρατιωτική τεχνολογία μέσα από τις αγιογραφίες


 

Oι βυζαντινές πανοπλίες του Δημήτρη Κατσίκη




Άγιος Θεόδωρος ο Στρατηλάτης, Εμμανουήλ Πανσέληνου, Πρωτάτο Αγίου Όρους

 
 
 
 του Δημήτρη Κατσίκη,  ιστορικoύ ερευνητή- κατασκευαστή πανοπλιών
  http://www.hellenicarmors.gr/about.php
 

               Οι Βυζαντινές Αγιογραφίες διασώζουν σε σημαντικό βαθμό τη βυζαντινή στρατιωτική τεχνολογία, μια σχολή οπλουργίας η οποία έχει περάσει δυστυχώς στην σφαίρα της λήθης .
                Η μελέτη των μεταλλικών ενδιαιτημάτων των Στρατιωτικών Αγίων της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έτσι όπως αυτοί αναπαρίστανται από τις αρχές του 10ου αιώνα μπορεί να επαναφέρει στο προσκήνιο τη δόξα του Βυζαντίου.
                Από τα τέλη του 13ου μ.Χ. αιώνα εμφανίζεται στις αγιογραφίες της χερσόνησου του Αίμου ένας πολύ αξιοπερίεργος θώρακας. Μια από τις πιο λεπτομερής αναπαράσταση είναι αυτή του Εμανουήλ Πανσέληνου, όταν αγιογραφεί (περί του 1290 μ.Χ) τον Άγιο Θεόδωρο τον Τήρων.
               Η Βυζαντινή αυτή πανοπλία θεωρούνταν από τους ακαδημαϊκούς ως μία κατασκευή που άγγιζε την σφαίρα του φανταστικού μιας και ξέφευγε από τα συνηθισμένα σχέδια των υπόλοιπων πιο παραδοσιακών θωρακίσεων.
              Μια ρεαλιστική ανακατασκευή της πανοπλίας αυτής, σε φυσικό μέγεθος, ήρθε να αποδείξει την αληθοφάνεια των Αγιογραφιών. Ανεξάρτητοι δίσκοι αποτελούμενοι από δέρμα και μέταλλο συγκρατούμενοι με δερμάτινα κορδόνια συνθέτουν ίσως την πιο πολύπλοκη (από μηχανικής άποψης) πανοπλία του πλανήτη. Η πανοπλία αυτή αποτελεί ένα άθλο μηχανικής καθώς διαθέτει τον πρώτο γνωστό μηχανισμό αμυντικής θωράκισης με ενεργητικό χαρακτήρα.Οι θωρακικοί και οπίσθιοι ομόκεντροι κύκλοι λειτουργούν, εν  πολλοίς, σαν ένα τεράστιο ελατήριο, ικανό να απορροφά την κινητική ενέργεια των εισερχόμενων βλημάτων.
            Το Βυζαντινό αυτό τεχνολογικό επίτευγμα θα μπορούσε από μόνο του να φέρει μία επανάσταση στο πως θα πρέπει να βλέπουν οι Έλληνες την Μεσαιωνική τους Παράδοση.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου